Puolivuotisraportti 2022: Voimakas valtakunnallinen laskutrendi amk-tutkinnoissa

Viivain Oy on 2.9.2022 julkaissut Osviitta-tietopalveluun kuuluvan ammattikorkeakoulujen tammi-kesäkuun rahoitusmittarituloksia koskevan Puolivuotisraportti 2022 -dokumentin. Siinä käydään läpi ammattikorkeakoulujen rahoitusmittarit vertaillen alkuvuoden tu-loksia aiempiin vuosiin. Jokaiselle mittarille tuotetaan päivitetty ko-ko vuoden ennuste sekä valtakunnallisesti että erikseen jokaiselle ammattikorkeakoululle.

Tammi-kesäkuussa 2022 ammattikorkeakouluista valmistui 13 379 opiskelijaa amk-tutkintoon, mikä on peräti 647 opiskelijaa (-4,6 %) vähemmän kuin tammi-kesäkuussa 2021. Laskutrendi koski varsin-kin sote-alan ja liiketalouden opiskelijoita. Poikkeuksen teki teknii-kan ala, missä tutkintomäärä hieman kasvoi. Päivitetyn ennusteen mukaan amk-tutkintoja valmistuu tänä vuonna 23 747 kpl, eli noin kaksi prosenttia vuotta 2021 vähemmän.

Tutkintomäärän laskusta huolimatta määräajassa valmistuminen on kehittynyt positiivisesti jokaisella koulutusalalla. Samalla aiemman korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuus valmistuneista jatkaa kasvuaan. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneita oli 219 kpl alkuvuotta 2021 enemmän, joten yamk-valmistuneiden mää-rä jatkoi odotetusti kasvuaan, joskin hieman odotettua hitaammin.

Valmistuneiden opiskelijoiden AVOP-palautteessa nähtiin alku-vuonna merkittävä muutos aiempien vuosien trendiin. Keskiarvo laski edellisvuodesta ensimmäistä kertaa kyselyn vuonna 2015 alka-neen historian aikana. Toinen merkittävä muutos tapahtui jatkuvan oppimisen opintopisteissä, joiden määrä laski kymmenellä prosentil-la kasvettuaan viime vuodet voimakkaasti.

Jukka Jonninen, Viivain Oy

Valtakunnallinen raportti on tilattavissa verkkolomakkeella hintaan 300 € + alv. Puoli-vuotisraportti 2020 on luettavissa Viivaimen kotisivuilla. (linkki)

Pdf-versio tiedotteesta