Mittaritulokset 2022 -raportti: Rahoitusmittaritulosten kasvuvauhti hidastui selvästi vuonna 2021

Viivain Oy on 2.9.2022 julkaissut Osviitta-tietopalveluun kuuluvan Mittaritulokset 2022 -raportin. Siinä käydään läpi ammattikorkeakoulujen rahoitusmittaritulokset vuodelta 2021 sekä koko Suomen että yksittäisten ammattikorkeakoulujen näkökulmasta. Raportilla analysoidaan tulokset ja verrataan niitä aiempiin vuosiin. Lisäksi raportilla esitellään kattavasti ammattikorkeakoulujen asemointi tuoreimpien rahoitusmittaritulosten valossa.

Amk-tutkintoon valmistuneita oli 24 203 kpl vuonna 2021. Tämä on noin 150 (-0,6 %) vähemmän kuin koronavuonna 2020. Kulttuurialan tutkintomäärä laski peräti 14 %. Suurista koulutusaloista sote-alalla tutkintomäärä kasvoi 2,9 %, eli elpyi koronavuoden jyrkästä laskusta. Yamk-tutkintojen nopea kasvu jatkui lukumäärän noustessa nyt 12 prosentilla 4 336 kappaleeseen.

Jatkuvan oppimisen opintopisteiden kasvuvauhti hidastui selvästi. Nousua oli enää 19 %. Kuitenkin jatkuvan oppimisen 615 000 ovat jo noin 10 % kaikista ammattikorkeakoulujen tuottamista opintopisteistä. Yhteistyöopintopisteiden kasvuvauhti heikkeni edellisvuosista ja opettajakoulutuksen tutkintomäärä kääntyi laskuun. Kaikki rahoitusmittarit huomioiden valtakunnallinen tuloskasvu oli enää 2,55 %, kun se aiempina neljänä vuotena oli vaihdellut 4 % - 9 % välillä.

Eniten rahoitusmittarituloksiaan vuonna 2022 paransivat Haaga-Helia amk, Karelia amk, Satakunnan amk sekä Laurea amk. Kokoon suhteutettuna parhaaseen menestykseen yltää Kaakkois-Suomen amk, Kajaanin amk:n sijoittuessa toiseksi. Myös Karelia amk ja Lapin amk menestyvät mainiosti. Parhaiten menestyviä ammattikorkeakouluja yhdistää hyvät tulokset ulkopuolisessa TKI-rahoituksessa.

Valtakunnallinen raportti on tilattavissa verkkolomakkeella hintaan 450 € + alv. Mittari-tulokset 2019 ja 2020-raportit on luettavissa Viivaimen kotisivuilla (linkki: 2019, 2020).