Kansainvälisyys 2022: Lähtevän vaihdon volyymi laski edelleen vuonna 2021

Viivain Oy on 20.9.2022 julkaissut Osviitta-tietopalveluun kuuluvan Kansainvälisyys 2022 -raportin. Siinä käydään läpi ammattikorkea-koulujen Kansainvälisyyteen liittyviä tuloksia laajasti yhteensä 15 eri mittarin näkökulmasta sekä koko Suomen että yksittäisten ammattikorkeakoulujen näkökulmasta. Raportilla analysoidaan tulokset ja verrataan niitä aiempiin vuosiin. Lisäksi raportilla esitellään kattavasti ammattikorkeakoulujen asemointi kansainvälisyydessä tuoreimpien mittaritulosten valossa.

Tarkasteltaviin mittareihin mahtuu monenlaisia merkittäviä trendejä. Yksi tärkeimmistä on lähtevän vaihdon volyymin jyrkän laskun jatkuminen myös 2021 sekä opiskelijoissa että henkilökunnassa. Sen sijaan saapuvassa opiskelijavaihdossa nähtiin jo elpymistä koronavuodesta. Samoin ulkomaalaisten opiskelijoiden määrä on kasvussa johtuen ennen kaikkea lukukausimaksuvelvollisista opiskelijoista.

Aiemmista raporteista poiketen jokaista mittaria tarkasteltiin myös koulutusalan näkökulmasta. Liiketalous on neljästä suuresta koulutusalasta selvästi kansainvälisin, varsinkin opiskelijamääriä ja -vaihtoa tarkastelevissa mittareissa. Selvästi vähiten kansainvälinen koulutusala on vastaavasti sosiaali- ja terveysala.

Raportilla jokaiselle ammattikorkeakoululle laskettiin kansainvälisyysindeksi vuoden 2021 tuloksista. Selvästi kansainvälisin ammattikorkeakoulu on edellisvuosien tapaan Centria Arcadan noustessa toiselle sijalle ja Haaga-Helian sijoittuessa kolmanneksi. Mikäli koulutusalojen vaikutus vakioidaan tuloksissa, pysyy kärkikaksikko samana, mutta Novia nousee vertailun kolmanneksi.

Valtakunnallinen raportti on tilattavissa verkkolomakkeella hintaan 350 € + alv. Kansainvälisyys 2019 ja 2020 -raportit on luettavissa Viivaimen kotisivuilla (linkki: 2019, 2020).