Ammattikorkeakoulututkinnot uuteen ennätykseen 2023

Viivain Oy on 9.2.2024 julkaissut Osviitta-tietopalveluun kuuluvan Tutkintokoulutustilastot 2024 -raportin. Siinä analysoidaan ammattikorkeakoulujen tutkintokoulutuksen vuoden 2023 trendejä viidestä eri näkökulmasta: tutkintojen, opiskelijoiden, uusien opiskelijoiden, opintopisteiden sekä opiskelijapalautteen. Raportti on järjestyksessään Osviitta-tietopalvelun viides Tutkintokoulutustilastot-analyysi.

Tutkintomäärät laskivat edellisvuoteen nähden peräti 7,7 prosentilla nousten ensimmäistä kertaa yli 25 000 rajan. Aloittaneiden määrän kasvuun pohjautuva nousu koski kaikkia opiskelijasegmenttejä ollen voimakkainta nuorissa ja sote-alalle valmistuneissa. Kasvua osattiin odottaa, mutta se toteutui ennakoitua voimakkaampana.

Myös opiskelijamäärän kasvu jatkui nousten 4,3 %:lla vuodesta 2022. Vuodesta 2019 on nousua kertynyt jo peräti 20,6 %. Kasvu oli nyt voimakkainta yamk-tutkinnoissa, aikuisopiskelijoissa sekä ulkomaalaisissa opiskelijoissa. Sen sijaan nuorissa opiskelijoissa kasvua ei nähty. Uusien opiskelijoiden määrän kasvu hidastui alle kahteen prosenttiin. Merkittävänä kehityskulkuna amk-tutkintoa ja sote-alaa opiskelemaan aloittaneiden määrä laski hieman.

Opintopisteitä ammattikorkeakoulututkintoa opiskelevat suorittivat vuonna 2023 ennakkotiedon mukaan keskimäärin 44,9 kpl, missä on 1,0 % kasvu edellisvuodesta. Eniten kasvoivat sote-alan ja miespuolisten opiskelijoiden suorittamat opintopisteet. Opiskelijapalaute parani jälleen varsin selvästi. Parasta kehitys oli nuorten ja sote-alalle valmistuneiden vastauksissa.

Havaituista trendeistä kenties merkittävimmät olivat ammattikorkeakoulututkintojen määrän ennakoitua voimakkaampi kasvu sekä uusien amk-tutkintoa opiskelemaan aloittavien määrän pienentyminen. Lisäksi huomionarvoista oli ulkomaalaisopiskelijoiden määrän nopea lisääntyminen. Samalla heidän suorittamien keskimääräisten opintopisteiden määrä on kuitenkin laskenut voimakkaasti.

Raportti on tilattavissa verkkolomakkeella hintaan 260 € + alv. Saatavilla ovat myös 2023 (130 € + alv.), 2022 (60 € + alv.), 2021 (luettavissa vapaasti) ja 2020 (luettavissa vapaasti) raportit.