Rahoitusmittaritulokset paranivat voimakkaasti vuonna 2023

Viivain Oy on 9.2.2024 julkaissut Osviitta-tietopalveluun kuuluvan Vuosiraportti 2023 -dokumentin. Siinä käydään läpi ja analysoidaan vuoden 2023 rahoitusmittaritulosten ennakkotiedot koko Suomen tasolla. Ammattikorkeakouluille lähetetään näille räätälöidyt versiot raportista viikolla 7/2024. Valtakunnallisen analyysin sisältävä versio on tilattavissa Viivaimen kotisivuilta.

Ennakkotietojen mukaan valtionrahoitukseen laskettavien ammattikorkeakoulututkintojen määrä kasvoi valtakunnallisesti 7,4 % peräti yli 1 700 kappaleella 25 068 tutkintoon. Tämä on uusi ennätys. Erityisen merkittävästi kasvoivat sote-alan (10,3 %) ja kulttuurin (8,8 %) tutkintomäärät. Kasvu oli kokonaisuudessaan ennakoitua voimakkaampaa. Myös määräajassa valmistuminen yleistyi hieman. Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen määrä kasvoi vajaalla 600:lla ollen 5 243 kpl. Tämä on hyvin lähellä jo vuoden alussa ennakoitua lukumäärää. Uudessa ensikertaiset uudet opiskelijat -rahoitusmittarissa tulos sen sijaan heikkeni ennakkotiedon mukaan noin viidellä prosentilla.

Työllistymisen mittarit paranivat jälleen selvästi. Työllistymisaste nousi ennätystasolle 88 prosenttiin mukaan lukien yrittäjäksi työllistyneet. Laadullisen työllistymisen mittarissa rahoituspistemäärä kasvoi suuren vastaajakohortin ja vastausprosentin kasvun myötä peräti 14 %. Tutkintomäärien kasvun ansiosta myös opiskelijapalautteen rahoituspisteet nousivat ennätystasolle yli 4,5 miljoonaan, eli lähes 10 % vuodesta 2022.

Muissa rahoitusmittareissa jatkuvan oppimisen opintopistemäärä jatkoi laskuvuoden 2022 jälkeen ripeätä kasvuaan nousten yli 0,65 miljoonaan, uuteen ennätykseen. Myös yhteistyöopintopisteissä yllettiin uuteen ennätykseen. Julkaisuista on saatavilla vasta suuntaa antavia tietoja, mutta niiden perusteella määrä on kasvamassa selvästi vuodesta 2022. Samanlaista trendiä indikoivat saatavilla olevat tiedot ulkopuolisesta TKI-rahoituksesta. Kokonaisuutena rahoitusmittaritulokset ovat ennakkotiedon perusteella parantumassa peräti 8,17 % vuodesta 2022.

Raportti on tilattavissa verkkolomakkeella hintaan 420 € + alv. Saatavilla ovat myös vuosien 2022 (210 € + alv.), 2021 (100 € + alv.) sekä 2020 (60 € + alv.) raportit.