Valmistuneet opiskelijat yhä tyytyväisempiä opintoihinsa

Viivain Oy on 30.1.2024 julkaissut Osviitta-tietopalveluun kuuluvan Opiskelijapalaute 2024 -raportin. Siinä käydään läpi ja analysoidaan ammattikorkeakouluista valmistuneiden opiskelijapalautetiedot vuodelta 2023. Raportti keskittyy amk-tutkintoon valmistuneisiin ja on järjestyksessään kuudes AVOP-opiskelijapalautteesta tehty raportti.

Opiskelijapalautteen valtakunnallinen kaikkien kysymysten keskiarvo parani amk-tutkintoon valmistuneilla 0,025 pisteellä 5,33 tasolle skaalan ollessa 1–7. Palaute on kohentunut jokaisena vuonna AVOP-kyselyn 2015 alkaneen historian aikana. Vastausprosentti oli ennakkotiedon mukaan noin 99 % sekä amk- että yamk-tutkintoon valmistuneilla. Yamk-tutkintoon valmistuneiden keskiarvo parani 0,032 pisteellä 5,71 tasolle.

Parasta palautetta amk-tutkintoon valmistuneista antoivat liiketaloudesta valmistuneet, heikointa kulttuurin alan opiskelijat. Koronan vaikutus vastauksiin on alkanut selvästi pienentyä. Silti se näyttää vaikuttavan yhä esimerkiksi opiskelijayhteisöön kuulumiseen liittyvässä kysymyksessä, minkä keskiarvon heikentyminen jatkui yhä. Keskiarvo parani erityisen paljon Palaute ja arviointi -kysymysluokan vastauksissa.

Ammattikorkeakouluista Centria sai parasta palautetta amk-tutkintoon valmistuneilta. Edellisvuosien ykkönen Seinäjoen ammattikorkeakoulu sijoittui nyt toiseksi ja Lapin ammattikorkeakoulu kolmanneksi. Eniten palaute parani vuoteen 2022 verrattuna Humanistisella ammattikorkeakoululla sekä Karelia-ammattikorkeakoululla. Centria-ammattikorkeakoulu sai parasta palautetta myös yamk-tutkintoon valmistuneilta Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun saaman palautteen parantuessa eniten.

Raportti on tilattavissa verkkolomakkeella hintaan 310 € + alv. Saatavilla ovat myös vuosien 2021–2023 raportit. Vuosien 2019 ja 2020 raportit ovat luettavissa vapaasti.