Uraseurantakyselyn tulokset paranivat selvästi

Viivain Oy on 15.1.2024 julkaissut Osviitta-tietopalveluun kuuluvan Uraseuranta 2024 -raportin. Siinä käydään läpi ja analysoidaan ammattikorkeakouluista vuonna 2018 valmistuneiden vastaukset syksyllä 2023 lähetettyyn uraseurantakyselyyn. Tällä kyselyllä kerätään vuosittain tietoa viisi vuotta sitten valmistuneiden tyytyväisyydestä tutkintoonsa työelämässä opitun näkökulmasta. Kyselyn kysymyksistä koottu summamuuttuja toimii ammattikorkeakoulujen rahoitusmallissa laadullisen työllistymisen

rahoitusmittarina.Uraseuranta 2024 -raportissa pystytään käymään läpi vain pienehkö osa laajan kyselyn tuloksista. Merkittävänä tuloksena voidaan pitää valmistuneiden tyytyväisyyden laaja-alaista paranemista, mikä näkyi erityisesti tekniikan alan valmistuneiden vastauksissa. Keskiarvo nousi erityisen selvästi ”Pystyn hyödyntämään ammattikorkeakoulussa hankkimaani osaamista nykyisessä työssäni hyvin” -kysymykseen annetuissa vastauksissa. Tyytyväisyyden parantumista selittänee vuonna 2018 valmistuneiden parantunut työmarkkina-asema.

Tulokset vaihtelevat ammattikorkeakoulujen tasolla edelleen erittäin rajusti vuodesta toiseen. Valtakunnan tasolla muuttumattomana on kuitenkin nyt jo kuusi vuotta pysynyt koulutusalojen erot tyytyväisyydessä. Sote-alalta valmistuneilla tyytyväisyys on parasta ja kulttuurin alalla heikointa. Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon valmistuneet antavat selvästi muita parempaa palautetta.

Ammattikorkeakouluista parhaan NPS (Net Promoter Score) -lukeman sai Diakonia-ammattikorkeakoulu (+29) Hämeen ammattikorkeakoulun (+19) sijoittuessa toiseksi ja Tampereen ammattikorkeakoulun (+18) kolmanneksi. Koulutusalojen tulokset vakioivassa laskennassa Seinäjoen ammattikorkeakoulu (+16) sijoittuu Hämeen edelle kolmanneksi. Diakonia-ammattikorkeakoulu onnistui parantamaan NPS-lukemaansa eniten edellisvuodesta.

Raportti on tilattavissa verkkolomakkeella hintaan 370 € + alv. Saatavilla ovat myös 2023 (180 € + alv), 2022 (90 € + alv) sekä 2021 (luettavissa vapaasti) raportit.